آموزش ایلستریتر (Illustrator) – ساخت compound shape با ابزار pathfinder

در قسمت قبل درباره‌ی ابزار pathfinder صحبت کردیم. همانطور که گفتیم ابزار Pathfinder یکی از قدرتمند ترین ابزارهای موجود در نرم افزار Adobe illustrator است. در این قسمت می‌خواهیم شیوه ساخت compound path را با استفاده از ابزار pathfinder توضیح دهیم.

ساخت compound shape با ابزار pathfinder

در حالت عادی بعد از ادغام و یا حذف اشکال از همدیگر،‌نتیجه باقی مانده یک path خواهد بود و ما دیگر به اجزای اولیه که برای ساخت شکل از آنها استفاده کردیم، دسترسی نخواهیم داشت. برای اینکه بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم و اشکال را حتی بعد از ادغام و یا کسر کردن،‌ در اختیار داشته باشیم باید با استفاده از ابزار pathfinder یک compound shape از اشکال خود بسازیم.

برای اینکار باید دکمه alt را نگه داشته و سپس بر روی هر کدام از گزینه های دلخواه در pathfinder کلیک کنیم. نتیجه چیزی شبیه به این تصویر خواهد بود

همانطور که در تصویر مشخص است، اشکال اولیه ما در دسترس اند و با hover کردن نشانگر ماوس بر روی اشکال، می‌توانیم به شکل موقت آنها را ببینیم و با دوبار کلیک کردن بر روی آنها،‌ جابه‌جایشان کنیم یا تغییرشان دهیم.

البته دقت داشته باشید که از آنجاییکه اشکال ما به شکل compound shape هستند، ماهیت dynamic دارند و هر گاه بخواهیم از اشکال یک path بسازیم حتما باید اشکال مورد نظرمان را expand کنیم. برای این منظور باید از دکمه expand در پنل pathfinder استفاده کنیم:

حذف point های اضافه با استفاده از تنظیمات پنل pathfinder

زمانی که با استفاده از پنل pathfinder اشکال را با هم ترکیب و یا از هم کسر می‌کنیم. گاها point هایی اضافه در shape ما باقی می‌ماند. زمانی که از ابزار direct selection tool استفاده کنید، می‌توانید این نقطه های اضافه را ببینید. به عنوان مثال می‌خواهیم این دو شکل مربع را که بر روی هم قرار گرفته اند با هم ادغام کنیم:

بعد از ادغام این تصویر اگر ابزار direct selection را انتخاب کنیم مشابه با این تصویر، تعداد نقاط اضافی در سمت راست و چپ شکلمان اضافه شده است. این نقاط، باقیمانده فرآینده ادغام دو shape قبلی است.

بهتر است که این نقاط را نداشته باشیم زیرا هر چقدر تعداد نقاط بیشتر باشد، حجم فایل نهایی بالاتر رفته و کنترل shape سخت تر می‌شود. خود نرم افزار ایلوستریتور توانایی این را دارد که این نقاط اضافی را حذف کند. بدین منظر باید به بخش تنظیمات Pathfinder برویم و این گزینه را تیک بزنیم

بعد از انجام اینکار اگر همان فرآیند قبلی را بر روی دو مربعی که داشتیم، اعمال کنیم، دیگر نقطه اضافی نخواهیم داشت.

استفاده از تنظیم remove unpainted artwork برای حذف اشکال ایجاد شده در فضای منفی

زمانی که از ابزار divide در pathfinder استفاده کنید. در صورتی که shape های شما حاوی فضای منفی باشد (به عنوان مثال فضای خالی داخل یک حلقه، این ابزار حتی آن فضای خالی را هم به شکل یک shape به شما تحویل خواهد داد. به عنوان مثال این shape را در نظر بگیرید:

اگر از ابزار divide بر روی این شکل استفاده کنیم. شکلمان به اجزای مختلفی برش خواهد خورد ولی حتی فضای خالی وسط دایره نیز به عنوان یک شکل مجزا در خواهد آمد که در این تصویر با رنگ قرمز مشخص شده است

برای حذف این اشکال اضافی می‌توانیم با مراجعه به بخش تنظیمات pathfinder و استفاده از گزینه divide and outline will  unpainted artwork از تشکیل این اشکال اضافی جلوگیری کنیم

و نتیجه مشابه با تصویر زیر خواهد بود:

در این دو ویدیو ابزارهای مهم و پرکاربرد pathfinder را معرفی کردیم.

10 Replies to “آموزش ایلستریتر (Illustrator) – ساخت compound shape با ابزار pathfinder”

  1. عالی ، مرسی که تجربه هاتو به اشتراک میذاری

  2. کارتون عالیه
    لطفاْ اگه ممکنه در مورد کاربردهای فتوشاپ توی طراحی وب (تبدیل psd به html) هم آموزش بذارین
    ممنون

  3. سلام
    کانال یوتیوبت عالیه.
    کاش برای سایتت از یک قالب بهتر استفاده کنی.

  4. سلام آقا امیر عباس گل
    کانال خیلی خوبی داری و مطالبت رو دنبال میکنم بسیار کارت باکیفیت هست
    سوالی دارم،من میخواستم یه کانالی بسازم اما هرنامی میتونستم انتخاب کنم مثلا ronaldo و اخطار تکراری بودن نمیده،چرا؟
    مطمئنا کانال های زیادی با این نام هست
    چطور میشه یک نامی ساخت که مختص کانال خودم باشه مثل اینستاگرام که نام پیج باید اختصاصی خودت باشه و تکراری نمیتونی انتخاب کنی و بقیه از اون ادرس پیجت رو انتخاب میکنن،ممنون میشم راهنماییم کنی
    تو یوتیوب ظاهرا کامنتم منتشر نمیشه اینجا پرسیدم،شرمنده

  5. سلام من خیلی ویدئوتون رو تو یوتیوب دیدم آموزش ها عالییییییی!!

  6. امیر عباس جان اگه میشه یک ویدئو بساز درباره اینکه چگونه درآمد خود را از یوتیوب دریافت کنیم.من فکر کنم که سایت هایی هسند که به صورت واسط این کار رو انجام میدن مثل pay98.
    لطفا یه بررسی بکن به ایمیل منم خبر بده.

  7. سلام امیر عباس جان
    من سجاد هستم تو یوتیوب کانال گیم دوتا ۲ ساخته بودم و الان رسیدیم نزدیک به ۱۱۵ سابسکرایب از ۱ هفته پیش
    و خیلی مهارت ها تو این یه مدت کسب کردم و همه ویدیو هاتون رو از حفظم و سرعت تایپ بالایی دارم برای کمک‌ کردن بهتون. در حقیقت کانال ما روی ۲ نفر اداره میشه ، من و دوستم مسعود که دائما آنلاین هستیم و میتونیم خیلی بهتون کمک کنیم.
    آیدی تلگرام من : t.me/saj_97_jad
    آیدی اینستاگرام من : LFG_IR
    اگه خواستین من میتونیم بهتون کمک کنم .❤️🌷

  8. با سلام و وقت به خیر. خیلی ممنون از کانال خوب تون در یوتیوب. آموزش شما رو درباره ی تنظیم صدا دیدم و نکات بسیار خوبی رو یاد گرفتم. اون نکات رو روی صدای خودم پیاده کردم اما باز هم احساس می کنم صدام کیفیت لازم رو نداره. میشه لطف کنید و منو در این زمینه راهنمایی کنید؟ ادرس ایمیلمو نوشتم. میخواستم اگر ممکن باشه ده ثانیه شو بفرستم شما لطف کنید ببینید ایرادش کجاست و باید چه تنظیمی رو انجام بدم. برای کانال یوتیوب میخوام. خیلی ممنون میشم.

  9. کاش برای سایت از قالب درست و درمون استفاده کنی
    من وقتی ببینم یک برنامه نویس فرانت اند و توسعه دهنده وب انقدر سایتش پایین باشه ناراحت میشم

  10. سلام کی وبسایتتون حاضر میشه

دیدگاهتان را بنویسید